The first week Kumbo - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Ilse - WaarBenJij.nu The first week Kumbo - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Ilse - WaarBenJij.nu

The first week Kumbo

Blijf op de hoogte en volg Ilse

14 April 2013 | Kameroen, Kumbo

Lieve allemaal,

Daar ben ik weer! Met nog duizenden ervaringen rijker.. Ik heb mijn ogen uitgekeken deze week. Ik zal het een beetje proberen uit te leggen, maar denk dat het moeilijk voor te stellen is!
Ik begon maandag op Surgery 1. Dit is een afdeling waar patiënten verblijven na een operatie. We waren met 7stagiaires en ong. 4 verpleegkundige op de afdeling. De dag begint met het begroeten van alle patiënten, dus met z´n 12e in één kamer om ze te begroeten met, ´Good morning, how are you´, waarop het antwoord vervolgens altijd, ´´I´m fine´´ is.
Dan met z’n allen de bedden opmaken. Ze zeggen dat het bed verschoont wordt als het vies is, maar tot nu toe heb ik alleen nog maar gezien dat het laken wordt omgedraaid wanneer het vies is.

Als patiënten terug komen van een operatie wordt er niet aan de patiënt gevraagd hoe het gaat, of de patiënt pijn heeft, of hij/zij misselijk is of iets dergelijks. Ik mis de empathie, het gesprek en de zorg voor de patiënt tijdens het werk. Er is weinig tot geen communicatie, verpleegkundige doen hier vooral het technische gedeelte. Zelfs bij het verzorgen van de wonden wordt er geen inleiding of uitleg gegeven. Ik ben dit heel anders gewend. Voor de mensen hier is het normaal, maar ik vind de communicatie juist één van de belangrijkste dingen tijdens de zorg en dat mis ik hier. Op deze manier kom je, naar mijn idee, nooit te weten hoe het werkelijk met de patiënt gaat..
Verder worden er infuusnaalden hergebruikt wanneer er mis wordt geprikt, delen van infuus- en katheter slangen worden hergebruikt, handen worden met een blok zeep gewassen en daarna met een handdoek afgedroogd.
En de wondverzorging.. Bakjes, kochers, pincetten, watjes en ‘steriele’ gazen worden opgeslagen in een ‘steriele’ box. Wanneer de box open gaat mogen ramen en deuren niet open, want daardoor zou het niet meer steriel zijn. De wondverzorging gaat nogal traag, we staan met z’n 7e te kijken hoe één persoon een wond aan het verzorgen is. Terwijl er nog 3 andere patiënten op de kamer liggen waarvan de wond verzorgd moet worden. Dit gebeurt allemaal één voor één.
Er is weinig taakverdeling en ik vind het lastig om me aan te passen aan het tempo, maar misschien voor mij een goede manier om te leren wat meer geduld te hebben!
Het was een heel leerzame week door alle nieuwe indrukken, vriendelijke mensen en contacten.. Ik sta er nog steeds versteld van dat het zo anders is. Ik bedoel het niet negatief, want voor hier is het goed, maar het is meer mijn verbazing. Ik wist dat ik zoiets kon verwachten, maar door het met eigen ogen te zien en mee te maken besef ik pas echt hoe het zit.

Deze week alweer tijd voor iets anders, ik ga meelopen bij het Cardiac Centre op de afdeling Intensive Care Unit. Er komen Italiaanse chirurgen over om hier te operen, dus dat betekent dat het centrum open is! (Dat is het namelijk niet altijd). Ben heel benieuwd hoe het daar zal gaan. Dat is schijnbaar een stuk moderner, dus ben benieuwd hoe het patiëntcontact en de manier van werken daar is.. En ik mag woensdag meekijken met een hartoperatie bij een kindje!!!! Super interessant!!

Verder is het erg gezellig met z´n drietjes. Vandaag zijn we ons uitzicht, de berg, gaan beklimmen. Onderweg kwamen we een mannetje tegen die vroeg wat we gingen doen, wij vertelden hem dat we van plan waren naar boven te lopen maar de weg niet wisten. Daarmee hadden we onze persoonlijke gids gescoord!! Het mannetje van 75 stelde voor om ons naar boven te begeleiden, erg lief! Hij heeft ons scholen, kerkjes en een waterval laten zien en ons meegenomen naar mensen thuis. Super leuk om te zien hoe de mensen hier leven!! Al met al een rondleiding van 3,5uur waar we op prachtige plekken zijn geweest! Daarnaast hebben we ons eerste biertje genuttigd, ook niet verkeerd;)

Buiten het ziekenhuis staan allerlei kraampjes langs de weg, dit geeft een gezellige sfeer. Hier kopen wij ons eten, meestal staan er gebakken piepertjes, met foofoo (smaakt naar een oliebol) en fruit op het menu.. Deze week gaan we naar ons huisje waar we de rest van de tijd verblijven, hier kunnen we koken, waardoor we wat meer mogelijkheden hebben.
Dit was zo ongeveer in het kort beschreven mijn week.. Ik houd jullie op de hoogte!!

Het lukt niet om foto´s up te loaden, daar is internet te traag voor! Ik doe morgen een nieuwe poging.. Kun je echt niet wachten?! Dan kun je op Mieke haar facebook koeken!

Toedelsssss


  • 14 April 2013 - 20:49

    Els:

    dag meissie
    wat leuk om te lezen allemaal. Wat maak je veel mee in een week, die zal wel voorbij gevlogen zijn.
    Het is een ware cultuurshock zowel in als buiten het ziekenhuis. Heel interessant. Fijn dat jullie het gezellig hebben samen. Leuk dat die oude man jullie begeleidt heeft.
    Vandaag hadden we een mooie dag, vooral 's middags was het warm. Heerlijk was dat, ik denk dat iedereen buiten vertoefd heeft. gr. en x van je moeder

  • 14 April 2013 - 21:00

    Lisanne:

    Hey sis,

    Klinkt goed! Ik kan me voorstellen dat het af en toe frustrerend is als alles zo traag gaat.
    Maar als het de komende 3 maanden zo gaat zal je er vast en zeker aan gaan wennen ;)
    Ben benieuwd wat je de komende week gaat meemaken!

    Have fun,
    Kus

  • 14 April 2013 - 22:16

    Hilke Liselotte Teun:

    Hoi zuster,

    Wel een gezellige boel met 12 personen de patiënten begroeten! ;-)
    Goed om te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt, nog veel succes en have fun!
    We kijken uit naar je engelengeduld! ;-p

    X HeLT

  • 14 April 2013 - 23:26

    Mia:

    Zo zuster Ilse jij heb al veel meegemaakt,worden wij hier toch beter verzorgd! maar fijn dat het goed gaat.
    succes bij de hartoperatie! en tot schrijfs.

    grtjs Mia.

  • 15 April 2013 - 11:39

    Grietje:

    Heey Ilse.. Wat een verhalen weer! Je komt helemaaal terug als een ander mens volgens mij.. :)
    Leuk om je ervaringen te lezen! Veel plezier en geniet ervan! Xx

  • 15 April 2013 - 15:45

    Marieke Bergmans:

    Leuk om jouw verhalen zo weer te lezen. Veel dingen komen me bekend voor. Ja, vooral dat engelengeduld.
    En de vriendelijke mensen die daar in het ziekenhuis werken. Dus de oliebolletjes van Florence heb je ook al geproefd. Echt lekker. Bij die waterval in Shisong zijn wij ook geweest met Lisanne en Marleen.
    Ik heb je nog niets horen vertellen over het bidden voor je aan het werk gaat. Raar he dat het cardio center alleen open is als er chirurgen zijn. Maar hopen dat er geen spoedgevallen zijn want dan hebben ze pech zonder chirurg. Heel veel plezier in je nieuwe onderkomen en succes met het beklimmen van de weg iedere iedere keer naar het ziekenhuis. Lisanne was, toen ze naar huis gingen, er nog niet aan gewend.

  • 15 April 2013 - 21:52

    Maria En Yvonne:

    Hoi Ilse,

    klinkt goed hoor. Je professionele houding hoor je nu al door je verhaal heen. Ik kan mij voorstellen dat je je ogen uitkijkt binnen en buiten het ziekenhuis. Een hartoperatie, bijzonder om daar bij te mogen zijn. En wat heerlijk dat de omgeving ook zo mooi is.
    Veel plezier en tot je volgende belevenissen.

    liefs, Yvonne en Maria

  • 18 April 2013 - 21:47

    Yvonne En Maria:

    Leuke foto's Ilse,

    groetjes

  • 19 April 2013 - 19:56

    Petra En Mart:

    Heej Ilse,
    Mooi, Dat ik op mijn verjaardag verrast wordt met een nieuw verhaal uit het verre Kameroen!
    Ik had jullie mam al aan de telefoon en zij vertelde al wat van de bizarre hygienische omstandigheden. Ja, wij zijn hier kats verwend en dan nog soms klagen.
    Geniet van alles; het is een super ervaring, die niemand je meer af kan nemen!
    Mart en ik wachten het volgende verhaal weer af.
    Groetjes, Petra en Mart

  • 21 April 2013 - 20:13

    Wim Anny:

    hoi Ilse,

    Je schrijft hele leuke verhalen, maar ik ben blij dat de hygiene hier toch wel wat beter is.
    Maar zo te lezen heb je het erg goed naar je zin en dat is ook erg belangrijk. Je doet er veel ervaringen mee op.Bregje is weer thuis na 2mnd ziekenhuis en moet het erg rustig aandoen.Valt niet altijd mee met 2 kinderen, maar we gaan ervoor. We wachten weer op de volgende berichten van jou. Het ga je goed.

    Groetjes Wim Anny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 02 April 2013
Verslag gelezen: 1333
Totaal aantal bezoekers 13288

Voorgaande reizen:

03 April 2013 - 05 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: