Nog maar 4 weken te gaan.. - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Ilse - WaarBenJij.nu Nog maar 4 weken te gaan.. - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Ilse - WaarBenJij.nu

Nog maar 4 weken te gaan..

Blijf op de hoogte en volg Ilse

06 Juni 2013 | Kameroen, Kumbo

Lieve mensjes,

Ik kwam er laatst achter dat ik alweer veelte lang niks geschreven heb, dus bij deze een verhaaltje!

Twee weken geleden kwam moeders aan, samen met Jos & Eltjo. Super leuk om ze weer te zien en om ons plekje aan ze te showen. En ze kwamen niet met lege handen, nee nee ze hadden allerlei lekkernij vanuit Holland meegenomen! We waren de volgende ochtend dan ook erg blij met de hagelslag op ons bammetje :)
Bij een goed welkom hoort natuurlijk een feestmaal en dat kan in Kameroen niet zonder een lekker kippetje! Dus Mieke en ik hadden bedacht om dat kippetje eens zelf te slachten. We waren uitgenodigd bij mensen thuis om te komen eten en zij zouden ons leren hoe we een kip moesten slachten en bereiden. Zo gezegd, zo gedaan.. Het was een erg gave ervaring om mee te maken. Ik had verwacht dat ik me heel wreed zou voelen bij het afsnijden van de nek, maar eigenlijk viel het best mee. Daarnaast was het leuk om te ervaren hoe zij hun vlees hier bereiden i.p.v. het gewoon uit de schap te trekken.

Deze week ben ik op de Maternity begonnen. Op deze afdeling komen zwangere vrouwen die ieder moment kunnen bevallen. Super leuk, want hier heb ik mijn eerste bevalling gezien :) Ik vond het erg bijzonder om zo’n klein, schattig wezentje geboren te zien worden! Ik kreeg er zelfs al moeder gevoelens van.. ;)
Naast deze mooie ervaring hebben we ook wat heftige dingen gezien.. Tijdens een bevalling worden de vrouwen regelmatig ingeknipt en dat ZONDER verdoving!!! Dan pakken ze er een schaar bij en knippen ze haar open tot ongeveer de anus. Aaaaaaah, dat zag er heel pijnlijk uit. Zo wil ik echt nooooooooooit bevallen!
De jongetjes worden na de geboorte besneden, dat is hier een ritueel wat al jarenlang zo is. De meisjes krijgen na de geboorte oorbelletjes die ze er letterlijk in duwen. Best zielig om te zien..
Daarnaast was er deze week een baby’tje geboren waarbij de ingewanden buitenboord lagen. Het zag er heel apart uit. Er was een opening in de buik waardoor de darmen en maag eruit kwamen. De ingewanden waren erg groot in verhouding tot het lichaampje van de baby, waardoor ze niet meer ‘teruggestopt’ konden worden.. Het baby’tje is na één dag overleden.
Hier leggen ze overleden baby´tjes gewoon in de bezemkast tussen de vuile lakens en matrassen. Dat was ook best een aparte ervaring moet ik zeggen..

Al met al toch weer heel wat gezien in één week!
De tijd begint vort op te schieten, want over 4 weekjes zijn we alweer thuis. We beginnen nu wat kleren uit te delen die we hier achter willen laten, laatst was er een baby´tje die mijn t-shirt aan had. Voor haar was het net een jurk, zo schattig!!! Had haar graag meegenomen naar huis;)

We merken dat we steeds verder in het regenseizoen komen, want het weer wordt er niet beter op, helaas! Ja ja, bij jullie wel, ik heb het allang gehoord en gespot op smoelenboek ;)

Ik heb laatst wat last van heimwee gehad. Dat kan best vervelend zijn! Aan de andere kant, als ik met een student praat die hier intern zit en zij vertelt dat ze haar kind maar één keer in de maand of minder ziet denk ik.. Misschien moet ik me ook niet zo aanstellen, want over een maandje ben ik alweer thuis!! Daarnaast hebben we nog genoeg etentjes en uitstapjes op de planning staan voordat we gaan. Dit weekend komen de meiden uit Njinikom, gaan we naar een traditionele genezer, volgend weekend gaan we naar Bafut, een revalidatiecentrum bekijken en het weekend erop alweer het laatste weekend in Shisong. Het weekend daarna vertrekken we richting Limbee, om o.a. aan het strand te chillebille en een paar dagen later gaan we al richting het vliegveld!

Bedankt voor alle lieve reacties & tot snel :):)

Dikke kusss

  • 06 Juni 2013 - 22:53

    Liz:

    Ha die Bil,

    Ik blijf me echt keer op keer weer verbazen over je verhalen! Wat een wereld van verschil! En daarom is het ook niet erg om zo nu en dan je even over te geven aan bijvoorbeeld heimwee. En leuk dat je ook zo'n mooi moment als een bevalling hebt mogen zien. Ongelofelijk hoe snel de tijd gaat, want vandaag precies over een maandje alweer staan we met alle vrollie (COMPLEET!!) te deeencen bij Wish!

    Geniet nog van je laatste maandje want voor je het weet zitten we weer samen op de gruusbèkseweg aan een bordje (pret)boerenkool.

    X Liz

    PS. Die moedergevoelens.... hoe moet ik dat zien eigenlijk? ;p

  • 07 Juni 2013 - 08:43

    Grietje:

    hey lieve Ilse.. Een kip slachten???? ;.. Hij zal dan vast lekker hebben gesmaakt..
    Heel erg leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Lijkt me allemaal super heftig.
    Ben heel erg blij voor jou dat je dit allemaal mag mee maken. Een onvergetelijke tijd voor jou!!
    We hebben je kaartje ontvangen gister.. Super leuk!! dankjewel!
    Geniet er nog zo veel mogelijk van.. veel groetjes Grietje

  • 07 Juni 2013 - 16:43

    Iris:

    Hee Ilse
    Leuk om je verhaaltjes te lezen! En fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Klinkt heel leuk allemaal, ben wel een beetje jaloers haha.
    Nog heel veel plezier de laatste 4 weken en als je terug bent gaan we snel lekker samen feesten!
    xxxxx

  • 07 Juni 2013 - 17:50

    Adie:

    Jeetje Ilse,wat een belevenis,bij het lezen krijg ik al de tranen in mijn ogen, wil staan als je het in werkelijkheid ziet.Ik kan me voorstellen dat je met open mond staat toe te kijken en denkt wat gebeurd hier allemaal.
    Wat mogen wij in ons handen klappen, zoals het hier allemaal is geregeld in vergelijk met daar.
    Ilse wat zal ik blij zijn jou weer te zien en natuurlijk te horen, want we lezen natuurlijk maar een klein beetje van al je belevenissen.Geniet nog even van deze tijd, en een klein beetje heimwee naar ons is zeker niet verkeerd. Dat hebben wij ook om jou weer te zien!!! Lieve meid, ik wens je het allerbeste en hoop nog een fijne en leerzame tijd.

    Veel lieve groeten van ons allemaal.

  • 09 Juni 2013 - 09:53

    Yvonne En Maria:

    Ha die Ilse,

    altijd weer leuk je verhaal te lezen. Het moet toch allemaal ontzettend veel indruk maken, dat kan niet anders. Dat neem je mooi mee in je rugzakje. En een kip slachten, je doet het ook gewoon. De volgende keer dat je bij ons komt gaan onze kippen op vakantie, je weet maar nooit.
    Ilse nog maar 4 weken, het schiet al aardig op. Nog veel plezier en mooie ervaringen de komende weken.

    liefs,

  • 09 Juni 2013 - 15:13

    Lisanne:

    Joehoe!
    Jeetje wat maak je toch veel mee! Echt heel indrukwekkend allemaal!
    Ik ben heel benieuwd naar al je foto's en uitgebreide verhalen als je straks thuis bent :)
    Probeer nog maar goed te genieten van de laatste 4 weken.

    We spreken elkaar snel weer via Skype!
    Kus

  • 12 Juni 2013 - 06:29

    Petra En Mart:

    Hoi Ilse,
    Gezellig dat je moeder er was. had je wel genoeg tijd om leuke dingen met haar te ondernemen? ik heb het idee, dat je daar flink aan de bak moet.
    En al zo snel weer naar huis, maar wel met heel veel indrukken en ervaringen. Geniet er nog van en sluit lekker af aan het strand.
    Liefs Mart en Petra

  • 14 Juni 2013 - 23:08

    Carola:

    Aah snuupke ik snap dat je heimwee krijgt, vind je al zon bikkel! Hele heftige dingen die je meemaakt, maar wel gaaf dat je al zo veel verschillende ziektebeelden hebt gezien daar! Gek dat de verpleegkundigen eigenlijk net doen alsof de patient er niet is qua communicatie.. daar zou ik ook erg veel moeite mee hebben. Ik ben echt ontzettend trots op jou en ik word er ook vrolijk van dat jij zo kan genieten van de mooie dingen!! Nog eventjes en dan kunnen we samen naar de burger king om kippenbotjes af te knagen;) kuskus

    p.s. Wat schrijf je leuk! Groene derrie uit dr vagina (vorig verslag) hahaha typisch ons Ilsje

  • 26 Juni 2013 - 14:52

    Jacqueline:

    Hoi Ilse,
    Blijf me verbazen over je verhalen en hoe het daar allemaal toegaat. Krijg je wel een hele andere kijk op het leven in andere culturen. Met z'n zijn mindere maar ook mooie kanten.
    Ilse nog effkes en dan kom je alweer terug,ben je wel op de neven en nichtendag. Ik hoop het praten we dan verder.
    Hele goede terugreis ,doei Jacqueline

  • 27 Juni 2013 - 20:59

    Mia:

    Hallo zuster Ilse,

    Je maakt wat mee daar,echt een cultuur verschil.Ik hoop dat je veel ervaring op hebt gedaan,denk 't wel!
    Wens je een goeie reis terug naar 't warme Haps!!!!!

    Grtjs Mia.

  • 27 Juni 2013 - 22:59

    Yvonne En Maria:

    Hoi Ilse,

    ook wij wensen je natuurlijk nog fijne laatste dagen en een goede reis naar huis.
    Tot ziens in Haps (of Losser).

    groetjes,
    Yvonne en Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 02 April 2013
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 13289

Voorgaande reizen:

03 April 2013 - 05 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: