Cultuurshock!! - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Ilse - WaarBenJij.nu Cultuurshock!! - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Ilse - WaarBenJij.nu

Cultuurshock!!

Blijf op de hoogte en volg Ilse

07 Mei 2013 | Kameroen, Kumbo

Lieve allemaal,

Vandaag weer een spannende dag gehad! Ik zal er eens wat over vertellen..
Gisteren ben ik begonnen op surgery 2. Op deze afdeling liggen patiënten met geïnfecteerde wonden. Decubitus graad 3 en 4 en grote, diepe open, gele en rode wonde. Best heftig, maar wel heel interessant. Er was een man uit België die hier is om de wondverzorging te verbeteren. Hij kon mij van alles uitleggen over de wonden. Erg leuk!
Vandaag begonnen met het patiëntenrondje om iedereen gedag te zeggen. Daar was een vrouwelijke patiënt, het leek in eerste instantie dat ze sliep, ze had haar ogen half open en ze ademde heel erg luid, daarbij gebruikte ze alle ademhalingsspieren en ademde regelmatig heel diep in. We kregen haar niet wakker en om de paar minuten spande ze al haar spieren aan, ook reageerde ze niet op prikkels. Voor mij was dit echt een heel raar beeld en niemand wist wat er aan de hand was (tenminste dat zeiden ze). Ik vroeg al een aantal keren naar de dokter, maar die konden ze niet vinden. Uiteindelijk toch maar begonnen met de patiënt te wassen. Tijdens het wassen zag ik dat er pus uit het oog kwam en gaf dit aan bij de verpleegkundige. Uiteindelijk kwam de aap uit de mauw, het bleek dat de vrouw HIV had en dit enkele verschijnselen waren. Dat bleek dus allang bekend te zijn, maar dit onderwerp is taboe waardoor mij in eerste instantie niks werd verteld. Gedurende het wassen konden we nog steeds geen contact krijgen met de patiënt, bleef ze haar lichaam aanspannen en lag ze te krioelen. Er kwam bruine derrie uit haar vagina en daarna ook nog uit haar mond. Dit was echt heel vies en volgens mij was ik de enige die daar raar van op keek. Na een aantal keren vragen of we geen actie hoefde te ondernemen bleek dat het verschonen van de patiënt en het bed voorlopig de enige actie was. Belachelijk als je het mij vraagt!! Om het allemaal nog net wat erger te maken.. Naast deze patiënt lag een andere patiënt die helemaal uitgemergeld was, ze moest van de verpleegkundige eten terwijl ze geen eten kon binnen houden. Daar werden ze zo wat boos om, dus besloten ze (tegen de zin van de patiënt in) een neus maag sonde in te brengen. Uiteindelijk zat de neusmaag sonde erin en begonnen ze haar te voeden. Ik vond het echt te gek voor woorden, maar tegelijkertijd dat ze de neusmaag sonde vulde met voeding, was de vrouw aan het overgeven. De verpleegkundige vullen en de vrouw maar overgeven. Ze gingen maar door! Uiteindelijk werd het de patiënt teveel en trok de neusmaag sonde eruit. De verpleegkundige werd boos en het enige wat ze kon roepen was ‘WE WILL DISCHARGE YOU, WE WILL DISCHARGE YOU!!’, waar nog een pak slaag achteraan kwam. Nou dat was echt de druppel, aan de ene kant van mij stond een patiënt half dood te gaan aan HIV en aan de andere kant waren ze de patiënt aan het vol proppen met eten terwijl het er tegelijkertijd weer uit kwam! Ik kon het niet meer aan zien en barste uiteindelijk in huilen uit. Oepsie, dat was niet helemaal de bedoeling, maar ik kon me niet meer inhouden..
Voor de verpleegkundige hier zijn dit soort beelden normaal en ze begrepen niet goed waar ik verdrietig om was. Vervolgens heb ik Mieke opgezocht om daar even uit te razen en toen ging het weer een stuk beter! Dat was erg fijn! Zij heeft ook op deze afdeling gelopen en weet hoe heftig het kan zijn. Pff, dit was toch echt een ware cultuurshock voor me.. but that’s the way it goes here!

Vorige week op de kinderafdeling in het cardiac centre heb ik een erg leuke week gehad. Zoals ik al eerder vertelde gaan ze niet echt op emoties in en dat is in het cardiac centre niet veel anders. Als kinderen moeten huilen zeggen ze alleen ‘’don’t cry, or I will beat you or don’t cry, because ………….’’. Daarnaast hebben ze ook helemaal geen speelgoed om de kinderen af te leiden en besteden ze er verder weinig aandacht aan! Dus ik dacht, dat wordt mijn taak! Ik ga wat aandacht aan de kinderen schenken. Tenminste zover het kan, want ze zijn natuurlijk niet echt gewend aandacht te krijgen en al helemaal niet van een blanke. Ik was begonnen met wat stickers uit te delen. Daar werden ze al heel gelukkig van, zelfs een jongen van 17 en een schoonmaker van ong. 40, kon ik daar blij mee maken! Super leuk! Verder heb ik een beetje met de kinderen gedolt, ze mochten foto’s maken met mijn camera, een ander meisje deed mijn haar. Ook heb ik met de kinderen gepuzzelt, ik was begonnen met 2 kinderen en even later zaten we met 7 kinderen, de schoonmaker en een papa te puzzelen. Echt heel bijzonder en super leuk om te doen!

Afgelopen weekend nog een erg leuk weekend gehad in Bamenda met de 3 meiden uit Njinikom! Zaterdag lekker bij het zwembad gelegen, geshopt en zondag Bamenda verkent. We hadden weer een erg leuke gids die ons allerlei mooie plekjes liet zien.
Morgen gaan we met Alfred, de man die in Nederland woont, maar oorspronkelijk uit Kameroen komt, te paard de bergen in. Ik ben benieuwd en heb er zin in!!

Verder ben je hier niet gauw alleen.. Regelmatig komen er kinderen langs, dan komen ze je huisje ineens binnen, gaan ze zitten en zeggen ze niks. Of dan zit ik buiten achter de laptop, komen ze met z’n 8e om me heen staan mee kijken, maar zeggen niks. Een beetje vreemd, maar eigenlijk best grappig.

Nu houd ik weer op met vertellen, super leuk al jullie enthousiaste reacties!! Dank jullie wel:)!
We zijn alweer langer dan een maand weg, de tijd vlieeeeegt hier!

Dikke kusssss

  • 07 Mei 2013 - 16:55

    Lisanne:

    Jeetje Ilse wat maak je toch allemaal mee?! Het is echt te vreemd voor woorden! Ook zielig voor de patienten dat zij zich daar niet om bekommeren. Fijn dat je in ieder geval even je hart kon luchten bij Mieke.
    Wel weer leuk om te lezen hoe je de kinderen hebt vermaakt en hoe ze jou ook weer vermaken :)

    Hier gaat ie verder goed. Afgelopen dagen was het heerlijk weer, eindelijk! Lekker op het terras gezeten en ik ben nog bij Maria & Yvonne geweest.

    Nou succes weer en ik spreek je snel weer!
    Dikke kus

  • 07 Mei 2013 - 16:59

    Silke:

    Zo Il, dat is inderdaad erg heftig..! Moet bekennen dat ik het er zelfs al een beetje moeilijk mee krijg door alleen al je verhaal te lezen.. Lijkt me erg zwaar. Goed dat je op zo'n momenten even je verhaal kwijt kunt aan de meiden want dat is wel belangrijk.. En ik denk dat het spelen met die kindjes je ook wel een vrolijk gevoel zal geven! :)
    Ik vind het knap hoe je het doet daar, ben trots op je, dat mag wel gezegd worden!
    Geniet ervan, voor je het weet zit je weer tussen al die kaaskoppies hier..
    Xxx

  • 07 Mei 2013 - 17:32

    Janne :

    Hee Ilse,

    Wow dat is inderdaad een shock! wat absurd.. je reactie is heel menselijk(of ja blijkbaar in de westerse wereld) verder ontzettend leuk om je verhalen te lezen, heel interessant ook!

    en wat leuk om te lezen dat je die kinderen zo leuk vermaakt hebt, zoiets hebben ze zo te lezen echt nodig!

    Geniet van je tijd daar en ga zo door met het helpen daar!!

    Liefs



  • 07 Mei 2013 - 17:49

    Manon:

    Wow heftig ilse pff! Kan het me ook bijna niet voorstellen dat mee te maken!
    Leuk hoe je met de kinderen bent omgegaan, dat lijkt me ook erg leuk!

    Succes en plezier nog daar!

    Liefs Manon

  • 07 Mei 2013 - 18:40

    Marieke:

    Lieve Ilse,
    Cultuurshock! Dat kan ik me voorstellen!
    'Leuk' verhaaltje weer om te lezen! Ik denk dat je er veel van op steekt en mee zult nemen naar NL, wat hebben we het hier dan goed.. Heftig hoor, ook ik ben trots op je!
    Veel plezier morgen, dat heb je wel verdiend! Ik stuur je nog 'n priveberichtje :)
    xxxxxxxxxx

  • 07 Mei 2013 - 19:18

    Els:

    dag meissie
    wat een heftig verhaal zeg! bij het lezen wordt je al onpasselijk. Erg triest voor die mensen zoals die dat allemaal moeten ondergaan. Lijkt me erg frustrerend om erbij te zijn en aan te moeten zien. Hopelijk zakt het allemaal nu je het hebt opgeschreven.

    Gisteren gezellig geshopt met Hilke en zij is goed geslaagd.
    Na een paar mooie dagen wordt het weer minder, momenteel waait het hard en is het een stuk frisser.

    verders veel succes en tot horens
    gr. en xxx je moeder

  • 07 Mei 2013 - 19:26

    Cassie:

    Poeeh Ilse dat is niet niks allemaal, diepe respect dat het je nog steeds allemaal zo goed afgaat! Eigenlijk te belachelijk voor woorden dat HIV daar nog steeds z'n groot taboe is als je hoort dat het daar zo vaak voor komt. Wat mogen wij dan toch blij zijn met de manier waarop het hier in Nederland allemaal gaat.
    Ilsje Pilsje ik heb ondertussen ondervonden dat ik jou ook echt nodig heb om de meiden mee te krijgen naar de leuke feestjes haha. Hou je taai daar en geniet van de leuke dingen die je daar mee maakt, want geloof me.. De tijd vliegt voorbij

  • 07 Mei 2013 - 21:21

    HeLT:

    Hoi Ilse,

    Wat een heftig verhaal, zou niks voor mij zijn en mijn fijne hormonen die me trouw blijven sinds de zwangerschap.. Petje af, voor het werken op zo'n afdeling!
    Gelukkig heb je de kinderen goed kunnen vermaken, dat geeft vast voldoening. En gezellig hoor, zo af en toe wat gezelschap in jullie huisje. Geniet maar van deze bijzondere ervaring! Nog heel veel plezier en sterkte op z'n tijd!

    Gr. HeLT

  • 07 Mei 2013 - 21:55

    Maike:

    Haa Ilse, pfoe wat een vervelende ervaring zeg. Wel fijn dat je dan de andere meiden even kunt opzoeken. Leuk om te lezen hoe je met die kinderen omgaat en ze probeert op te vrolijken! Gezellig dat iedereen zomaar bij je binnen komt wandelen haha. Dan ben je tenminste niet veel alleen haha! Ik hoop snel weer iets van je te horen! x Maike

  • 07 Mei 2013 - 22:20

    Kim:

    Hee ilsjee, poehoeh wat een heftig verhaal inderdaad! Apart dat het daar zo kan gaan! Maar wat lees ik nou.. was jij met de kinderen aan het spelen in het ziekenhuis?;) komt er toch nog een kindervriend in je naar boven:) Fijn dat de tijd zo snel voorbij gaat, is een goed teken! Geniet er vooral nog veel van en niet van het paard vallen morgen;)
    xxxxx kim

  • 08 Mei 2013 - 09:32

    Nettie:

    hoi Ilse,
    inderdaad een cultuurschok, wat er allemaal gebeurd wow.
    Wat een andere manier van benaderen van mensen, worden wij toch aleklig van, doen we het hier nog niet zo verkeerd in ons kikkerlandje.
    Maar lekker jezelf blijven en vooral je gevoel volgen, allemaal ervaringen opdoen en meennemen in je rugzakje.

    geniet ervan meisje en voorzichtig met je avonturen
    groetjes fam. nabuurs


  • 08 Mei 2013 - 09:37

    Betsie Kusters:

    Hallo Ilse,

    Dit is voor ons onwerkelijk. Petje af voor jou.
    Groetjes BetsieKusters

  • 08 Mei 2013 - 12:19

    Adie:

    Hallo lieve meid,

    Jeetje wat een verhaal, en wat een ervaring om dit mee te maken.
    Mijn haren gingen recht overeind staan tijdens het lezen.
    Dit moet verschrikkelijk geweest zijn voor jou om dit aan te zien, en eigenlijk niets te kunnen doen.
    Wat een verschil met ons landje,en wij hebben soms al commentaar als er iets niet loopt zoals we hadden gewild. Je ziet wel dat er niets te vergelijken is.
    Maar... je leert hier ook weer van, en gelukkig heb je daarlangs ook nog gezellige activiteiten en meiden om je heen,zodat je het allemaal weer kunt verwerken.
    Ilse houd je taai, en geniet dubbel van de mooie dingen in het land.
    Veel lieve groeten van ons allemaal.

  • 08 Mei 2013 - 15:37

    Rieky:

    hoi Ilse, wat maak je allemaal mee, heftig, inderdaad een cultuurshock,
    geniet van jullie dagje uit,
    groetjes en een dikke knuffel van ons allemaal.

  • 08 Mei 2013 - 20:58

    Beatrix:

    Zo Ilse dit is echt boeiend maar ook heftig dus, zal wel nooit wennen voor ons deze cultuurverschillen! vind wel dat je het hartstikke goed doet, ook Ingeborg en Mieke! jullie zijn elkaars steun en toeverlaat en dat vinden wij prettig om te horen. Zet m op en groetjes van de mama van Ingeborg

  • 11 Mei 2013 - 12:45

    Stef:

    Wat een verhaal Ilse.
    Je gaat er goed mee om.
    Succes en tot snel.

  • 11 Mei 2013 - 20:15

    Agnes En Jo:

    Hoi Ilse,
    Je maakt inderdaad schrikbarende dingen mee. Is er geen mogelikheid om vanuit Nederland een bijdrage te leveren zoals bijv. speelgoed e.d. opsturen. Vraag dit eens na. Wie weet kun je straks vanuit Nederland iets opzetten?
    Geniet in ieder geval van de mooie dingen en probeer de minder leuke momenten op een juiste manier te verwerken.
    Liefs, Jo en Agnes

  • 12 Mei 2013 - 20:03

    Maria:

    Hoi Ilse,

    erg heftig verhaal, ik heb er verder geen woorden voor. Fijn dat je bij Mieke terecht kon en dat er die lieve kinderen zijn he die het leuk vinden dat jij er bent en die nieuwsgierig naar jou zijn.
    Ik wist trouwens niet dat jij kon paardrijden!

    liefs uit Losser

  • 16 Mei 2013 - 19:04

    Hein En Christel:

    Ha Ilse,

    Je leeft echt in een andere wereld daar, onvoorstelbaar. Ik kan me heel goed voorstellen dat het je allemaal teveel werd, niet verkeerd dat ze daar zien dat je ook emoties mag/kunt tonen tijdens je werk.
    Maar de tijd vliegt, schrijf je. Dat is een goed teken.

    Hier in Haps regent het alleen maar, wordt je niet vrolijk van maar er zullen betere tijden aanbreken over een paar dagen. Afwachten maar ........

    Ben je nog van het paard afgevallen of niet ??

    Groeten uit Haps

  • 16 Mei 2013 - 19:04

    Hein En Christel:

    Ha Ilse,

    Je leeft echt in een andere wereld daar, onvoorstelbaar. Ik kan me heel goed voorstellen dat het je allemaal teveel werd, niet verkeerd dat ze daar zien dat je ook emoties mag/kunt tonen tijdens je werk.
    Maar de tijd vliegt, schrijf je. Dat is een goed teken.

    Hier in Haps regent het alleen maar, wordt je niet vrolijk van maar er zullen betere tijden aanbreken over een paar dagen. Afwachten maar ........

    Ben je nog van het paard afgevallen of niet ??

    Groeten uit Haps

  • 17 Mei 2013 - 13:35

    Wim Anny:

    Ha die Ilse

    Je doet het hartstikke goed als ik dit zo allemaal lees knap hoor.
    Leuk ook zoals je probeert met de kinderen om te gaan.Probeer ook maar zoveel mogelijk van de leuke
    dingen te genieten.
    Verder gaat hier alles zijn gangetje ,met Bregje gaat het ook goed nog wel veel moe maar dat heeft zijn tijd nodig. Nu Ilse hou je taai ,

    Lieve groetjes
    Wim Anny.

  • 20 Mei 2013 - 10:38

    Grietje:

    heey Ilse..

    Wat super leuk om te lezen zeg.. Het lijkt me allemaal zo ontzettend spannend wat je doet. Ik vind het heel bewonderenswaardig hoe je er mee om gaat, ik zou dat nooit kunnen.
    Heel mooi dat je toch een klein beetje je steentje kunt bij dragen, zoals weer een lach brengen op de gezichtjes van de kinderen. Super!
    Ga zo door Ilse! Geniet ervan!
    xx

  • 23 Mei 2013 - 12:22

    Mia:

    Dag zuster Ilse,

    Jij maakt wat mee daar,verschrikkelijk wat hebben wij het dan weer goed toch!!Verwen de kinderen maar goed,als ze jou glimlach zien komt dat goed, je moeder zal al bij je zijn denk ik,fijne tijd samen!

    Grtjs Mia.


  • 27 Mei 2013 - 15:43

    Gera:

    Dag Ilse,
    Wat een indrukwekkende ervaring. Machteloos stond je erbij. Dat emoties je te veel worden en er tranen komen kan dan ook niet anders. Communicatie over de ziekte en met patienten is zo anders, ook de rol van de verpleegkundige en dat botst waarschijnlijk wel vaker met hoe jij het zou willen of wat naar jouw norm goed zou zijn. Goed om erover te praten met medestudenten, want je wil je ervaringen delen.
    Zijn er ook medewerkers van daar waarbij je naar achtergronden kunt vragen. Cultuurverschillen hebben ook hun reden en die te kennen,dat kan interessant voor je zijn en is soms helpend bij verschillen te kunnen accepteren of een plaats te geven.
    Gelukkig maak je ook mooi en fijne ervaringen mee en hopelijk houden die je in balans.
    Hartelijke groet ook voor Mieke,
    Gera

  • 29 Mei 2013 - 21:41

    Mart En Petra:

    Hoi Ilse,
    Wat een verhaal zeg!
    Wij vinden het knap van je dat je onder die omstandigheden kunt werken!
    Dan moet men hier in Nederland maar snel ophouden met zeuren.
    En zo zie je maar hoe fijn en belangrijk het is dat er dan iemand uit jouw cultuur is om je hart bij uit te storten als het even moeilijk is.
    Wij wachten je volgende verhaal weer af.
    Liefs, Petra en Mart

  • 02 Juni 2013 - 21:09

    Marleen:

    Hee Ilse!

    Ik was eens even je verhalen aan het lezen, jeetje wat heftig zeg! Ik herken direct dingen en weet hoe dat allemaal voelt.. gek he?! En ook lastig om over te brengen soms.. Maar ontzettend knap dat je het allemaal doet en ziet! Nu nog een maandje toch? Geniet er nog van want het is zo voorbij! Als je terug bent wil ik graag nog meer verhalen horen haha;) echt heel leuk en herkenbaar!
    Doe ze de groetjes daar en succes nog!

    Liefs Marleen

  • 03 Juni 2013 - 12:26

    Jacqueline:

    Lieve Ilse.
    Zit hier in het zonnetje in de stad Fes in MArokko,dus we zijn haast buren.het is onze laatste dag en we hebben genoten van dit mooie land.Ilse geniet van alles en tot gauw.dikke kus van je tante in Marokka.

  • 14 Juni 2013 - 22:52

    Carola:

    Hee schattie!!
    Ik kom er net achter dat ik vooral jullie gezamelijk verhalen (vooral geschreven door mieke zie ik) heb gelezen en dat ik er een paar van jou heb gemist hahaha Carola toch, vandaar dat ik niet alles meekreeg.

    Soww ik kan het niet geloven wat je beschrijft, ik snap dat je in tranen uitbarst als je in die situatie terecht komt met die maagsonde en de vrouw met hiv.. jeetje kan het me haast niet voorstellen dat ze gewoon doorduwen! Snappen ze dat dan echt niet?!

    Je geeft me gelukkig daarna al snel weer een glimlach op mijn gezicht door je mooie gebaar naar de kinderen toe, erg lief van je!

    Heb je het idee dat de verpleegkundigen van jou willen leren, van jouw kennis en ervaring? Of nemen ze dingen niet makkelijk aan? Lijkt me erg lastig en frustrerend om te zien dit allemaal!

    Ik denk aan je! Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 02 April 2013
Verslag gelezen: 840
Totaal aantal bezoekers 13287

Voorgaande reizen:

03 April 2013 - 05 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: